Marketing is een belangrijke factor als je succesvol wil worden in het ondernemen. Marketing zorgt ervoor dat jijzelf een goed beeld krijgt van hoe jouw markt eruitziet en hoe jij jouw potentiële klanten gaan bereiken. Je kan marketing opsplitsen in een aantal dingen:
Marketingplan
Door een marketingplan te schrijven schets je voor jezelf een beeld over hoe je jouw product of dienst in de markt gaat zetten. Welke kansen jij kunt pakken maar ook welke bedreigingen er op de loer liggen. Het plan zal je helpen jouw doeleinden te behalen.
Begin met het beschrijven van de marketingmix met de
4 P's. Dit klinkt misschien ingewikkeld maar wat dit eigenlijk in houdt is dat je beschrijft:
- welk product je verkoopt;
- tegen welke prijs;
- waar je deze gaat verkopen (plaats);
- en hoe je dit gaat promoten.
Zo schetst je voor jezelf een totaalbeeld van de onderneming.
Hoe vind je klanten?
Klanten, je kan niet zonder ze. Als je geen klanten hebt, dan komt er ook geen geld binnen en geen geld betekent einde oefening. Maar hoe vind je klanten?
Ga netwerken
Als je begint met je onderneming komen de klanten helaas niet aanvliegen en je zal dus zelf actief op zoek moeten gaan naar klanten. Ga netwerken, bijvoorbeeld bij netwerkevenementen van de Kamer van Koophandel, MKB Nederland of van jouw bank.
Vertel vrienden en familie
De eerste stap is je vrienden en familie vertellen over je onderneming. Wie weet sleep je zo je eerste opdracht binnen!
Gratis publiciteit
Probeer (gratis) publiciteit te krijgen bij lokale media. Ontwerp een folder of flyer die je kan uitdelen op plekken waar jouw doelgroep te bekennen is.
SEO
Je website is ook een onderdeel van je marketing. Door jouw website te voorzien van goede pagina's met informatie die concreet is en goed door Google kan worden geïndexeerd, kun je er voor zorgen dat je goed vindbaar bent in Google.
LinkedIn-profiel
LinkedIn het grootste professionele netwerk met meer dan 500 miljoen leden. Door middel van LinkedIn kan je in contact komen met professionals over de hele wereld. Op deze manier kan jij mensen benaderen om bijvoorbeeld samen te werken.
Een goed verkoopverhaal
Zorg ervoor dat je een goed verkoopverhaal hebt. Dit betekent niet dat je alleen maar vertelt hoe goed jij wel niet bent maar vooral waarom je iets doet. Laat zien dat je de klanten wil helpen en waarom ze voor jou moeten kiezen.
Koop een adressenbestand
Heb jij bedrijven als klanten? Dan is het misschien een idee om een adressenbestand te kopen! Je kan precies aangeven wat voor bedrijven in jouw doelgroep vallen. De grote van het bestand ligt aan het bedrag dat jij erin wil investeren.
Mailcampagne
Wil je deze bedrijven mailen? Gebruik dan bijvoorbeeld een mailprogramma zoals Mailchimp. Hierin kun je mooi je nieuwsbrief opmaken en controleren wie jouw nieuwsbrief heeft geopend en op welke link ze hebben geklikt.